3 Ogos 2013

SAYA DIHINA +DIMAKI



Assalamualaikum dan salam sejahtera.Apa khabar readers?? Alhamdulillah angah still boleh update blog!o yeah!! Sekarang angah berada di rumah tercinta!! dengan sapa?? dengan family la!!!
Apa yg angah nak citer tentang KONFLIK dalam hidup angah!! ye..suatu benda yg dah jadi lama dari dulu lagi.Nampak macam seram kan?? Tapi sememangnya angah tak boleh hidup macam ni.


Apa yg angah cerita ialah betapa pandangan MANUSIA sangat2 pelik dan teruk!Even walaupun orang tu terpelajar dan sehebat mana pun.segalanya2 akan berlaku jugak.

Contoh paling hebat adalah SEKARANG. Apabila manusia2 diluar menganggap bahawa mengambil KOS DIPLOMA SENI MUZIK adalah sesuatu yg wasteless.Kalau bagi yg konon2 alim pulak.. bila kita masuk dalam bidang seni ni..kita akan masuk neraka!! Bagi golongan terpelajar pulak..diorang akan kata bahawa  " Apa hal kau amik muzik?? Takde bidang lain ke??"

Tapi apa yg angah nak tegaskan kat sini adalah bukan semua yg mengatakan sebegitu.Tak semua tetapi yg sedikit itu telah menyebabkan  persepsi angah lebih kepada semua!! Harap terasa!!

CUKUP KEJAM..bila ada orang kata sia2 bila amik bidang muzik nie!! MUZIK adalah satu cabang ilmu! Yg tu pon tak boleh faham??Teruk sangat kah bila seseorang itu bermain muzik?? Kalau macam tu,hapuskan la segala radio/TV/internet yg mempunyai unsur2 lagu.

CUKUP SAKIT HATI..bila ada orang yg konon2 alim yg kata ...amik bidang seni nie kita akan masuk neraka!! What?? Dah cukup ilmu sampai nak jadi org yg aturkan kemana arah tuju manusia ketika akhirat??Kalau camtu baguslah!! Serius angah sedih dgn orang macam ni.Sanggup memperlekehkan orang lain. Apa yg angah tau...MUZIK tu HARAM..kalau meLALAIkan...So selagi tak melalaikan rasanya oke je kan??

CUKUP KURANG AJAR..bila ada orang yg terpelajar + pandai mengatakan "apa kelas amik bidang muzik??" Adakah teruk sangat bidang muzik di mata korang?? Yg konon2 nak pegi OVERSEA tu??Ataupun teruk sangat DIPLOMA di mata korang yg tak perlu amik DIPLOMA dan terus ke DEGREE?? gud2 sepatutnya kena lebih bezakan lagi..macam golongan DIPLOMA tak layak pijak tanah ke..atau golongan DIPLOMA tak boleh makan nasi ke..kan bagus macam tu??

Apa yang angah nak bagitau adalah,tak perlulah menghina orang lain.Walaupun tak nampak macam perbuatan itu MENGHINA,tapi sedikit sebanyak akan terasa jugak. MUZIK mungkin akan jadi haram dekat angah kalau melalaikan..tapi angah rasa buat masa sekarang ni oke lagi.Angah boleh je pegi solat..baca QURAN semuanya.MASIH LAGI SEORANG MUSLIM!! Tak perlulah nak aturkan sapa masuk syurga atau sapa masuk neraka.Yg penting niat dalam hati masing2.

Kan dah kena dengar ceramah!! Angah bukan apa..sakit hati dengan orang sekeliling.Walaupun yg cakap2 macam ni hanya segelintir tapi angah rasa baik angah tak mention sapa2..senang skit hati ni.So semua orang beringat2 sebelum nak katakan sesuatu!!

Sekian. :)

*baru sampai rumah terus update blog. 

11 ulasan:

  1. Semoga dalam jagaan Allah dunia dan akhirat selamanya...salamun alaik...(y)

    BalasPadam
  2. steady bah... jgn ambik kisah apa org kata, jadikan tu sebagai api semangat.. yg penting jgn sampai lupa agama sudah.. apa pun.. maju seni musik untuk negara. heheh

    BalasPadam
  3. Salam angah..sbr bnyk2 yer..
    SKdr brkongsi penglaman,,sy pun da ade pnglmn mcm nie,, cuma yg brbeza,bidang yg kita amik tu lain2..
    Sy amik diploma pngajian islam.. bila org tny amik cos ape,ckp amik pngajian islam,, Jwpn yg mmg kompem ddgr.. "Nie msti sbb result rndh amik pngjian islam kn".."Nnti nk keje apa kalau amik kos pngjian islam".. "kos pngjian islam nie xde pluang pkerjaan"..Tu bhgian kos.. Bila ckp amik diploma, sume pndg rendah.. Dyeorg anggp sdtnt diploma nie stdnr yg xcerdik, stdnt bawahan n mcm2 lgi la..hakikatnya rmai yg dpt result tggi amik diploma (Bdk klas sy rmai)..3 thun trpksa tahan sume tu.. Alhamdulillah, brjaya jgk tmatkn diploma.. Bulan 9 nie insyaAllah smbung degree.. Bru la dyeorg2 tu ttp mulut.. Cara sng nk tutup mulut dyeorg,kte bktikan yg kita bleh,,xkesah kos apa2 pun,,Sume tu rezeki dr Allah.. ;)

    BalasPadam
  4. macam macam hal berlaku di bulan puasanya. kena banyak bersabar.
    kalau mahu tips untuk membeli hartanah sila berkunjung di blog saya

    BalasPadam
  5. salam... stiap orang da mnta msing2.. org lain tak da hak nk hlang selagi ia tdak mlalaikan... tu la y d nmakan hidup.. tak smua bnda yang kita buat orang akan suka.. harap bersbar ya..
    done follow sni..
    http://tashaqisha.blogspot.com/

    BalasPadam
  6. kalau nak di fikirkan apa orang nak cakap, apa pun tak boleh..orang yang pandai2 judge orang lain,memang dah tahu kemana dia di akhirat nanti,sebab dah pandai sangat..huhuhu..sedih dengan orang macam tuu..neway,tak perlu fikir sangat apa orang nak cakap..rezeki semua di tangan Allah..hanya Dia yang tahu siapa kita,kemana kita..sebab apa yang terjadi,semuanya dah tertulis..percaya pada diri,yakin pada hati,kerana Allah Maha Mengetahui..

    BalasPadam
  7. Itu adalah salah satu dugaan dalam kehidupan... tiada satu pun kehidupan yang sempurna. semoga tabah untuk mengharungi kehidupan anda.

    BalasPadam
  8. yep. kita perlukan musician untuk hasilkan nasyid.
    untuk hasilkan lagu2 dakwah.
    untuk hasilkan rentak qasidah. tak salah ambik muzik dik. tak salah. asalkan penggunaannya nanti ke mana. kalau nak jadi dj di kelab2, atau bina lagu2 dubstep untuk kegunaan disko2, rasanya eloklah dipertimbangkan.
    tak salah mempelajari ilmu, yang salah apabila ia disalahguna. Wallahu'alam. =) tarik nafas panjang2. hidup kena rilek. biasalah tu mulut orang bukan macam mulut botol boleh ditekup. kan? =)

    BalasPadam
  9. tngok niat sebenar knp amik musik..,
    kalau kearah kebaikan ianya akan jadi baik,
    kalau kearah kemaksiatan ianya akan jadi maksiat..
    musik satu bidang yg sukar utk lari dri sume kelalaian

    BalasPadam

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.