14 Oktober 2013

Panduan Solat Sunat Hari Raya Korban / Haji (Aidil Adha)

Takbir Raya 


Assalamualaikum dan salam sejahtera.Hari ni angah nak kongsikan tentang Panduan Solat Sunat Aidiladha.Mesti ada antara korang yg dah lupa kan??Angah pun lupa jugak,so mari kita ingat sama2.Gambar yg atas tu untuk takbir raya.Yg dibawah ni adalah tips/panduannya.
Solat sunat Aidil Adha hukumnya sunat muakkad (sunat yang dituntut)
Panduan ringkas:

(1) Takbiratul ihram /Niat solat:
اصَلِّي سُنَّة عيد الأضحي رَكعَتَينِ للهِ تَعَالَي
" Sahaja aku solat sunat Aidil Adha dua rakaat kerana Allah Taala" (untuk solat seorang diri).
اصَلِّي سُنَّة عيد الأضحي رَكعَتَينِ مأموما للهِ تَعَالَي
" Sahaja aku solat sunat Aidil Adha dua rakaat makmum kerana Allah Taala" (jika ikut imam - menjadi makmum).
اصَلِّي سُنَّة عيد الأضحي رَكعَتَينِ اماما ِللهِ تَعَالَي
" Sahaja aku solat sunat Aidil Adha dua rakaat jadi imam kerana Allah Taala" (jika jadi imam).
(2) Membaca doa iftitah.
(3) Kemudian takbir 7 kali yang diselangselikan dengan tasbih sebanyak 6 kali.

(4) Membaca fatihah dan surah al Akla.
(5) Rukuk dan sujud seperti biasa.
(6) Iktidal dan berdiri betul ( rakaat kedua ) takbir 5 kali yang diselangselikan dengan tasbih 4 kali.
(7) Membaca fatihah dan surah al Ghasyiyah.
(8) Rukuk, sujud dan membaca tahiyat akhir seperti biasa.
(9) Memberi salam.
(10) Disunatkan takbir dan doa,
(11) Membaca dua Khutbah. (sekiranya bersolat secara berjamaah)

Peringatan:
(a) Kalau imam telah berhenti takbir/bertasbih makmum hendaklah berhenti, begitu juga kalau imam terlebih takbir, makmum tidak perlu ikut sebaliknya menunggu.
(b)Takbir Hari Raya Aidil Adha disunatkan mulai malam hari raya (10hb. Zulhijjah ) sehinggalah selepas solat Asar ( 13hb. Zulhijjah ).
(c) Bacaan surah al.Akla dan al.Ghasyiyah boleh diganti dengan surah lain, sekiranya tidak menghafaz ayat tersebut. ( tidak boleh buat semua, jangan tinggal semua )
(d) Orang yang terpaksa bertugas pada hari raya , disyorkan melaksanakan ibadat ini secara bersendirian, jangan biarkan ia berlalu begitu sahaja kerana ibadat ini hanya dapat dilakukan setahun dua kali sahaja. ( Aidil Fitri dan Aidil Adha )
(e) Tidak disunatkan makan sebelum pergi solat hari raya Aidil Adha (berbeza dengan solat sunat Aidil Fitri - sunat makan terlebih dahulu)

So rasanya setakat tu jelah panduan yg boleh angah berikan.Jadi,lepas ni korang mesti boleh ingat kan??Angah [un nak ingat jugak,senang je,cuma dah setahun sekali je buat,sebab tu kadang2 lupa step. :D
*SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA




12 ulasan:

  1. selamat menyambut aidiladha angah :)

    BalasPadam
  2. Terima kasih kasi panduan Angah. Selamat Hari Raya Aidiladha jugak Angah :)

    BalasPadam
  3. Ӏts nott my first time tto pay a visit thіs website,
    i am browsіng this website ԁаilly and
    get gοod fаcts frοm hеre eveгyday.


    Feeel freе tо ѕurf to mу ωeb-site -
    dress watch

    BalasPadam
  4. I want tο tο thаnk you for this wondeгful rеad!!
    I certainly enјoyeԁ еvеry bit of it.
    I hafe yοu booκmarked tto сhecκ outt new thingѕ yоu post…

    Hеre іs my wеb sіte: rolex Watches prices

    BalasPadam
  5. It's a shamе уοu ԁon't havе a donate button!
    ӏ'd certainlу donate to this suρerb blog!
    I supρose foг now i'll settle fοr boοκ-maгking and
    adding уouг RSS feеԁ to
    my Googlе аccount. I loοκ forωard tto fresh uρdatеs anԁ ωill talk about this blog with mу Facebook
    group. Chat soon!

    Here is mу blοg post Haemmer watches

    BalasPadam
  6. anda di tag http://mohdnoorshawal.blogspot.com/2013/10/anniversary-giveaway-by-anadiera.html

    BalasPadam
  7. terima kasih..amat membantu !

    BalasPadam

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.