9 Disember 2013

Tragis : Hingga Ke Syurga


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
 
 Ibu,emak,ummi.Semuanya adalah panggilan untuk orang yang sama.Orang yang telah melahirkan kita,menjaga kita dan membesarkan kita.Yang sangat sayangkan kita sebagaimana sayangnya dia terhadap dirinya sendiri.
 Kadang-kadang terfikir ,sanggup hantar ibu sendiri ke rumah orang tua-tua.Mengapa?Tak mampu nak menjaganya lagi??Begitu susahkan hendak menjaga ibu sendiri?
Anak derhaka?Mungkin tidak selagi ibunya tidak mengatakan sebegitu.Tapi bagi angah sendiri,perbuatan seperti itujelas menunjukkan bahawa sayang mereka terhadap ibu tidak seperti mereka menyayangi diri mereka sendiri.
Angah terbayang tiap hari,apa yang ibu angah sedang lakukan.Apa yang ibu angah masak,semuanya angah terfikir.Memandangkan angah tinggal jauh dari rumah.Setiap kali angah call,mesti akan timbul rasa rindu yang teramat sangat. 
Melihat kepada apa yang terdapat dalam gambar di atas.Jelas menunjukkan kasih sayang antara ibu dan anak.Biarpun ibunya telah mati,anaknya masih meminum susu ibunya.Betapa sedihnya hati ini 
 

Manakala gambar ini pula menunjukkan betapa sayu dan pilunya hati ibu kucing ini apabila melihat anaknya mati satu persatu.Sangat sedih.Jelas menunjukkan bahawa kucing sebetulnya mempunyai perasaan yang lebih bersifat kemanusiaan berbanding manusia itu sendiri. 

Sayangilah ibu anda,selagi mana dia masih hidup.Jika dia sudah tiada,doakanlah supaya dia tenang di sana. :) 

7 ulasan:

  1. alamak kesiannya tak sanggup kitan tengok..sedih

    BalasPadam
  2. sedih sgt ..kucing tb pernah mcm ni..

    BalasPadam
  3. Sedihnya.... x snggup tgok kucing tu~ ERM.. kasih ibu sepanjang hayat :'(

    BalasPadam
  4. terus terang...lepas dah jd mak ni,sy lebih bertambah tambah sayang mak ayah saya.dulu bukan tak sayang.sayang sgt2..tapi lain la..dah jadi mak ni lg la sayang kat mak abah kita.yala..bila kita melahirkan...rasa sakitnya tu...kita kenangkan mak kita..cmni rupanya sakit mak dlu..tgok suami kita susah hati bila kita sakit sakit tu..camtu la abah aku dulu risaukan aku.masa anak sakit...kita nanigs,sanggup berjaga malam...cmtula mak abah kita dulu..camna kita terpaksa lepaskan apa yg kita nak demi memenuhi kehendak n keperluan anak..camtu la mak abah kita korbankan dulu....jd,mmg la bertambah tambah syg la mak abah kita tu.percayala..nanti suma kita akan rasa camtu.insyaAllah..

    BalasPadam

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.