13 Februari 2014

"Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
"Assalamualaikum pak cik ,menu hari nie roti canai.Pakcik ambik lah. Ade bnyak lebih.pak cik ambik lebih sikit tuk bagi kat anak dan isteri pak cik."
"Takpa nak pakcik takda isteri dan anak lagi dah"
"Kalau camtu ape kata pak cik ambik lebih sikit simpan tuk makan malam dan pagi esok."
"Takpalah nak, pak cik tak mahu membazir ramai lagi kawan pak cik yang tak makan dan ambik lagi makanan ni. Nanti  tak merasa diorang."

Terdiam sekejap.

Siapa tahu manusia yang takde tempat tinggal,keluarga,harta dan kelayakan lebih tahu erti kehidupan.Pakcik nie lusuh sangat.nampak hitam dah baju dia.yelah setiap malam tidur tepi jalanan dan mencari rezeki dengan tulang empat kerat dia. Tapi dia tahu ape tu erti syukur,kehidupan dan keserdehanaan.Walaupun begitu sunnah rasullulah dia tetap jaga.Simpan jambang,pakai ikut sunnah dan cara kehidupan.Dia tak miliki kemewahan tapi dia miliki redha dan kebahagiaan dari Allah. In Sha Allah.Kadang-kadang Allah sahaja tak bagi orang macam nie kehidupan yang mewah walaupun orng macam nie dah bnyak bersyukur sebab Allah nak bagi hadiah tu dekat akhir jalan.



Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni’mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni’mat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.(QS. 14:7)


Pencipta post nie bukan Admin tapi kawan berjemaah Admin.

                                          A.H

Nota Angah : Situasi di atas adalah ketika kawan berjemaah angah sedang memberikan makanan kepada golongan gelandangan di bandar Kuala Lumpur.

10 ulasan:

  1. Assalamualaikum angah.. kisah benar ke ni? kesiannya.. hati ni cepat meruntun kalau tengok orang sebegini... T__________T

    BalasPadam
  2. beyukur dgn apa yang ada..jgn membazir

    BalasPadam
  3. kita yang cukup serba serbi ni bersyukurlah...

    BalasPadam
  4. rasa diri ni kerdil lepas baca entry kat sini...

    BalasPadam
  5. syukur masih ada org seperti ini.
    wlalupun diri sendri x cukup makan tp still masih ingt kat org lain.

    shark respek xtvtv seperti diatas.

    BalasPadam
  6. tika aku sedang enak diulit kemewahan dunia, aku lupa pada mereka yang berada diluar yang sentiasa kekurangan tapi penuh dengan kemewahan iman serta keredhan dari NYA..hina diriku umpama disimbah lumpur yang busuk

    BalasPadam

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.