6 Februari 2014

Takut Untuk Bersaing??


Assalamualaikum dan salam sejahtera.



"Sebagai seorang manusia yang pandai berfikir,cuba berfikir secara negatif!!Bukan secara negatif ye!!"

Angah ada seorang kawan. Namanya..... Dia merupakan seorang yang bijak dan pandai.Cuma satu je kekurangannnya.Dia sukar untuk menerima kelebihan orang lain.Kalau ada orang lebih dari dia sedikit sahaja,terus akan diboikot.
Sama macam keadaan bila angah mendapat markah yang lebih tinggi sedikit daripada markahnya,terus dia boikot angah.Dari segi riak muka pun berubah bila dia lihat ada orang yang lebih sedikit daripada dia.
Mungkin takut nak bersaing?

Kalau nak takut bersaing,janganlah sampai macam tu.Angah tak rasa angah akan jadi sampai macam tu.Bila agah tengok ada orang yang lagi hebat,automatik angah akan berfikir untuk berusaha supaya lebih hebat daripada orang yang lebih hebat tu.
Peringatan Kepada Dia

Please,berubahlah ke arah yang bagus.Bukan seorang je yang nampak perkara ini,tetapi dah ramai.Sudah-sudahlah bersikap seperti kebudak-budakkan.Memanglah hanya anda seorang sahaja anak ibu bapa mu.Tapi tidak bermakna tiada persaingan di anta aadik beradik,bermakna tiada juga persaingan antara kawan-kawan. Persaingan yang sihat tu adalah yang sebaiknya.

 Sekian.

4 ulasan:

  1. Bersaing untuk mendapatkan lebih baik itu bagus tapi bukannya dengan cara yang negatif . :)

    BalasPadam
  2. bersaing baikk tp jgn sampai bergaduh :)

    BalasPadam
  3. btl tu angah bersaing dlm pelajaran kearah positif yg elok..

    BalasPadam
  4. bersaing secara sihat..hehehehe....

    BalasPadam

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.