13 April 2014

"Nafsu tak tahan,awek seksi."



Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Kali ini angah nak berbicara tentang soal Nafsu. Kebanyakan manusia sememangnya mempunyai nafsu. Sama ada mereka mampu mengawalnya atau pun terpaksa mengikut kata-kata nafsu itu sendiri.
Sudah terang lagi bersuluh bahawa hal-hal nafsu seringkali berkait rapat dengan syaitan. Jadi barang siapa yang tidak mampu mengawal nafsu bermakna mereka sudah dikawal syaitan?

"Aku tak tahan la tengok perempuan tu,dah la seksi,aku tak tahan beb!!" 

Dalam kes ini,siapakah yang bersalah? Adakah ibu bapa si polan itu sendiri? Berdasarkan pemerhatian angah,daripada kisah sebenar,angah dapat simpulkan bahawa yang bersalah adalah individu itu sendiri.Kerana lemahnya iman,kerana kurangnya didikan agama dan kerana hilang pemikiran terhadap perkara yang benar dan juga perkara yang salah.
Selepas itu,baru kita boleh salahkan ibu bapa kerana tidak memberikan didikan yang secukupnya. Dari kisah benar,seorang rakan angah,apa yang angah dapat tengok adalah masalah antara kedua ibu bapanya menyebabkan keseluruhan keluarganya hancur.
Dari itulah punca keluarganya porak peranda,adik beradiknya hidup dalam keadaan terlampau sosial. Hidup bergelumang dalam maksiat yang nyata. Segala kejahatan dianggap sesuatuyang baik. Inilah akibatnya apabila hidup tiada iman. Iman terhadap sesuatu yang benar-benar mampu membawa kita ke arah yang lebih baik.
Selain itu,apa yang angah dapat katakan adalah diri sendiri itu adalah penting. Kalau diri sendiri tidak mampu nak dijaga,macam mana pula dengan orang lain? Selalu angah tengok orang yang berbuat jahat ini pada asalnya adalah seorangyang baik.Tetapi disebabkan beberapa faktor,maka mereka terdorong untuk melakukan sesuatu kejahatan.
Apa- apapun sebagai seorang yang mampu berfikir dan mampu membaca artikel ini lagi,kita seharusnya elakkan daripada melakukan perkara-perkara maksiat,selain terus mengukuhkan keimanan.
Sekian. 

3 ulasan:

  1. Nafsu itu terletak pada hati. Hati terletak pada iman. Iman terletak pada kesedaran.

    BalasPadam
  2. kuatkan iman...iamn yang kuat dan teguh dapat mengawal nafsu.

    BalasPadam
  3. Moral of story..jgn permainkan perasaan org ..

    BalasPadam

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.