29 Disember 2014

When I am Jealous..





Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pernah tak anda cemburu dengan sesuatu? Dan apabila anda cemburu,anda akan bertindak seperti biasa,sedangkan dalam hati anda,perasaannya seperti marah,sakit hati dan juga kecewa?

Angah sendiri pernah berasa begitu. Bila rakan-rakan angah dapat markah yang tinggi dalam exam contohnya,angah akan bertindak seperti biasa di luaran. Tetapi di dalam hati,angah rasa macam nak pukul2 jje kawan angah tu. Kenapalah dia pandai sangat.
Kadang-kadang angah juga jeles dengan orang yang mampu membeli barangan mewah,tetapi angah tidak mampu. Apa yang angah lakukan hanyalah berdiam diri dan hanya melihat kemewahan yang seseorang itu dapat. Dalam hati,angah rasa macam sakit hati dan juga marah ,mengapa hidup angah sebegitu.
Ada sesuatu..

Tapi,sifat marah dan sakit hati di dalam hati hanyalah bersifat sementara. Selepas itu,barulah angah akan berfikir bahawa mungkin sekarang bukanlah masanya lagi untuk angah berjaya atau menjadi mewah seperti orang lain. In shaa Allah dengan usaha yang lebih gigih ,angah dapat majukan diri.
Apa yang penting angah kena bersyukur dengan apa yang angah ada dan seterusnya redha dengan ketentuan Ilahi.

Sekian. 

6 ulasan:

  1. yepp, point penting - syukur. kadang2 ada je benda or sifat yg kita ada dan benda tu dicemburui oleh orang lain. dia pun rasa sama la, "kenapalah aku takde benda tu", "kenapalah aku tak terer main batu seremban macam dia".

    hanisamanina.com

    BalasPadam
  2. Ya . Bila cemburu tu hati ni seakan merajuk dan kadang tu rasa patah semangat . Haha. Biasanya saya move on hanya selepas dua jam memikirkannya as saya memang tak suka fikir lelama . Hehe

    BalasPadam
  3. hahahaha mmg selalu pun mcm dlm gambar tu kan...
    Jom join contest di blog :
    http://enyyusnizar.blogspot.com/2014/12/giveaway-by-eny-abdullah-komen-banyak.html

    BalasPadam
  4. Ada pro and contra bab jeles ni. Kalau yg membawa kebaikan seperti jeles melihat org berbuat kebaikan dan kita berusaha jadi baik itu pro. Tapi kalau jeles kerana org ada makwe cantik kita tak ada, org ada jam mahal kita tak ada itu yg tak baiknya..

    BalasPadam
  5. betulla reaksi macam tu. hahaha. nak jelese buat apa, kena usaha la.

    BalasPadam

The author will be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.