30 April 2014

Wordless Wednesday 25 : Rakyat Mesir



Read more ...

Fanpage Facebook Terbaik!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Akhirnya siap juga entry untuk angah promote Fanpage2 mereka ini. Sebanyak 14 fanpage termasuk fanpage DJH telah angah dapat daripada status DJH di fanpage. Terima kasih diucapkan kepada anda yang telah memberikan link fanpage anda.

Sebenarnya ada kelebihan bila kita like fanpage-fanpage ini. Antaranya adalah bila kita like fanpage ni,sudah semestinya bila kita nak join Giveaway atau Segmen yang diorang buat,kita dah tak perlu nak like lagi fanpagenya.
Selain itu,boleh jugak kita dapat update daripada fanpage-fanpage ini.Kalau-kalau mereka nak review blog ataupun sampaikan apa-apa info.
Jadi,apa kata kita LIKE fanpage-fanpage ini!! 


Sekian,terima kasih.
Read more ...

Cara Solat Taubat Nasuha

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Kali ini angah nak kongsikan dengan anda semua cara untuk menunaikan solat sunat taubat.Kebanyakan orang sekarang ni melakukan dosa dan ingin berubah.Jadi angah rasa cara yang terbaik adalah dengan menunaikan solat taubat.
Syarat-syarat taubat : 
1. Ikhlas ingin bertaubat2. Tidak akan mengulangi perbuatan dosa itu lagi3. Menyesal atas perbuatan yang telah dilakukan4. Harus mempunyai tekad di dalam hati tidak akan melakukan dosa itu untuk selama-lamanya5. Dikerjakan sebelum ajal tiba 
Jika salah satu syarat tidak dipenuhi, maka taubat yang dilakukan itu tidaklah sah. Jika dosa berkaitan dengan manusia yang lain, maka syaratnya ditambah lagi, iaitu harus dapat membebaskan diri dari hak orang yang berkaitan. Contohnya jika hal itu berbentuk harta, harus dikembalikan. Jika berbentuk hukuman, ia harus menyerahkan diri mohon dimaafkan. Jika hal berupa cacian dan sebagainya, maka ia harus memohon keredhaannya. 
Waktu melaksanakan taubat :
Taubat tidak boleh diundur-undur atau ditunda. Kerana jika demikian ia sangat berbahaya bagi hati manusia. Jika tidak segera menyucikan diri sedikit demi sedikit, maka pengaruh dosa itu akan bertompok-tompok, dan akhirnya akan merosakkan hati sehingga tertutup dari cahaya kebenaran. 
Di antara penyebab yang akan membangkitkan jiwa bertaubat seseorang itu adalah jiwa yang selalu mengingati hari kematian dan hidup bersendirian di dalam kubur. Kata-kata mati adalah sesuatu yang sangat menakutkan kebanyakan manusia. Mati beerti berpisah dengan segala yang disayangi atau dicintai. Hari terputusnya segala nikmat. Sedangkan berpisah sebentar sahaja dengan anak atau isteri, dapat mengalirkan air mata kesedihan, apa lagi berpisah untuk selamanya 
Firman Allah: “Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati pula.” (Az-Zumar: 30) 
Di samping mengingat tentang azab penderitaan yang bakal dihadapi oleh orang-orang yang berdosa mengingat kenikmatan syurga yang bakal ditempati oleh orang-orang yang soleh juga akan dapat membangkitkan keinginan jiwa untuk melakukan taubat dengan segera 


CARA SOLAT TAUBAT 
1.  Niat Solat Taubat:“Sahaja aku mengerjakan solat sunat taubat dua rakaat kerana Allah Ta’ala.” 
  2.  Bacaan surah selepas Al-Fatihah: 
Rakaat pertama:   Surah Al-KafirunRakaat kedua:   Surah Al-Ikhlas 
 3.  Semasa  sujud terakhir pada rakaat kedua, bacalah Tasbih berikut 40 kali: 
“Tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.” 
 4.  Setelah memberi salam hendaklah memperbanyakkan beristighfar: 
a. Aku memohon keampunan Allah yang Maha Besar, tiada Tuhan melainkan Allah, Dialah yang Maha Hidup, Maha berdiri sendiri dan aku bertaubat kepadaNya. 
  b. 


Daku memohon ampun kepada Allah yang Maha Agung yang tiada Tuhan melainkan Dia Yang Maha Hidup Lagi Maha Mengurus! Daku bertaubat kepada-Nya selaku taubatnya seorang hamba yang banyak dosa yang tiada menguasai akan dirinya dan tidak mampu membuat, menolak mudharat dan manfaat serta tidak dapat menguasai kematian, hidup dan kebangkitan. 
 c.  Baca 3 Kali Penghulu Istighfar: 
 
“Ya, Allah Engkaulah Tuhanku, Tidak ada Tuhan selain Engkau, Engkaulah yang menjadikan aku. Sedang aku adalah hamba-Mu dan aku di dalam genggaman-Mu dan di dalam perjanjian setia ( beriman dan taat ) kepada-Mu sekuat mampuku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah ku lakukan. Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada ku dan aku mengaku segala dosaku. Maka ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau.” 
  5.  Baca Doa Taubat 
Tidak ada bacaan doa khusus selain dari istighfar selepas solat. Berdoa memohon ampun daripada Allah swt. Boleh jadikan Penghulu Istighfar sebagai doa..

 MASAWaktu di lakukan – bila-bila masa merasa telah berbuat dosa (kecuali waktu makruh tahrim utk melakukan solat)*. Sebaik-baiknya 2/3 malam (pukul 2 pagi ke atas), semasa Qiyamullail.



Read more ...

Promote Fanpage #2



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Baiklah. Pagi ni angah nak buat satu pengumuman!! Ada sesuatu yang menarik di FANPAGE !! Angah akan promote fanpage facebook sesiapa yang letakkan link fanpage mereka di status tersebut.
Senang je kan nak join?? In shaa Allah,anda punya Likers akan bertambah dan seterusnya membuatkan fanpage anda lebih dikenali ramai. Tak tahu kat mana fanpage DJH??

Pencarian Fanpage akan berakhir pada 10.00 pagi,30.4.2014 iaitu hari ini!! Jom cepat2!!! :)
 

Read more ...