23 April 2015

Jika ianya dilaksanakan di Malaysia??




"In Japan, for the train to arrive late is an extremely rare event, but when it happened, they took it very seriously, as the train conductors walked around anda personally apologized to every one of us instead of just announcing it on the mic, but that's not the best part!
Because the delay was just over 5 minutes, they actually handed each of us printed "Proof of Lateness" slip so that you could show it to your boss or school to know it was not your fault being late, saving you the embarrassment of excuses. Nation of manners overdose."

Ia bukanlah sesuatu yang baru rasany , kerana negara Jepun memang terkenal dengan menepati masa. Mereka bukan sahaja sangat berdisiplin tetapi juga sopan dan menghormati orang lain.  Dalam kartun Doraemon pun dapat ditunjukkan sikap menepati masa , apabila Nobita selalu datang lambat ke kelas , dia akan di denda. Bayangkan bagaimana pulak sikap rakyat di seluruh negara itu?

Malaysia Boleh Lakukan Jugak!!
Jika ianya dilaksanakan di Malaysia, mungkin akan berlaku perkara lain pulak. Contohnya , jika tren tersebut lewat , dan setiap penumpang diberikan slip. Nescaya selepas itu , slip tersebut akan di PHOTOCOPY untuk digunakan hari lain.
Jika ianya dilaksanakan di Malaysia , nescaya banyak slip yang kan diberkan , kerana tren di Malaysia selalunya LEWAT. Penat nak menunggu di dalam tren.
Jika ianya dilaksanakan di Malaysia , angah rasa lebih baik kalau sikap menepati masa di ajar dari awal dan dipraktikkan , in shaa Allah produktiviti semuanya akan meningkat.
Kesimpulannya, 

Selagi mana wujudnya pernyataan "Janji Melayu" , maka susah untukianya berlaku. Apabila semua orang sudah sebati dengan apa yang dikatakan sebagai janji melayu, angah rasa sangat mustahil untuk ianya dilakukan. Apa yang paling penting , ubahlah sikap anda , in shaa Allah , perkara yang positik akan berlaku.

16 ulasan:

  1. angah,jepun memang mempunyai disiplin yang kuat dalam banyak hal..kalau dimalaysia,entah bila ianya akan berjaya,tapi InsyaAllah suatu hari nanti..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sememangnya rakyat jepun dan diajar sebegitu..

      Padam
  2. hurmmm tabik dengan kesopanan dan disiplin org jepun sbb tu dorang blh maju w.pun di bom smpai habis pun.kita?kurang kesopanan n disiplin walaupun merdeka dengan aman tetap xboleh maju dan tandingi negara jepun dr segi kemajuan/teknologi...barangkali hanya agama sahaja yang menyelamatkan kita sekarang kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tepat sekali.. in shaa Allah , mungkin di masa akan datang , kita akan maju jugak..aminn

      Padam
  3. rasanya ini sebenarnya masalah mentaliti.
    eh, hai. masuk ikut tingkap nota purba.
    :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hai.. betul.. mentaliti itu yang penting..

      Padam
  4. betul tu..sebab kita ni selalu salah gunakan keistemeawaan yang ada..kan bagus kalau kita didik dari awal..hurmm

    BalasPadam
  5. fuhh macam mustahil je kan Angah :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah yg runsing, bilakah malaysia akan sebegitu?

      Padam
  6. serius ehh....?? hebat sungguh la..
    kuasa pengguna/pembeli kat sana memang kuat... Malaysia patut contohi.. patut sangaaaatttt.... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. rakyat di dahulukan dan mempunyai kuasa!!

      Padam
  7. terbaikkk . malaysia mcam payah je

    BalasPadam

The author will be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.