8 Mei 2015

Cinta yang sejati lahir dari hati yang tulus.



(Gambar Hiasan)

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Cinta merupakan satu ukuran asas pengalaman manusia yang memberikan antaranya, perasaan kasih sayang, tarikan, asas kemesraan dan keserasian antara pesorangan, rela berkorban untuk orang lain, perasaan tertarik dan hubungan kepada alam, benda hidup ataupun makhluk lain.Ia dapat ditunjukkan melalui perasaan, emosi, kelakuan, pemikiran, persepsi dan sikap. Ia mempengaruhi, mendasari dan menetukan pola utama hubungan antara perorangan dan pengenalan diri. 
 
Beberapa bahasa, termasuk bahasa Melayu apabila dibandingkan dengan beberapa bahasa mutakhir di Eropah, terlihat lebih banyak kosa katanya dalam mengungkapkan konsep ini. Antaranya ialah kasih, sayang, rindu, dan berahi.  
 
Cinta jarak jauh merupakan situasi di mana sepasang kekasih(yang halal)berjauhan di antara satu sama lain.Manusia sering menginginkan cinta.Dalam cinta ada suatu ketulusan perasaan yang membuatkan manusia yang merasainya gembira, sedih, rasa keyakinan, rasa dimiliki, dan sebagainya.

Cinta yang pertama ialah mencintai Allah dan RasulNya,lebih dari kita mencintai orang lain.Kedua adalah mencintai makhluk Allah,dan di sini bermula pecahan-pecahan cinta.

Dalam cinta biasanya tersimpan seribu macam perasaan yang amat sukar digambarkan. bermula dengan rasa suka, hati berdetak, mulut tersenyum tanpa bicara, muka bertambah seri, dan akhirnya cinta itu menjadi milik kita. Amat mudah untuk melafazkan cinta, tetapi amat mudah juga melupakan cinta. Cinta yang sejati lahir dari hati yang tulus.

Sekian. 

5 ulasan:

  1. Assalamualaikum dan selamat pagi, Wah.... Angah ni, amek idea daripada kopitiam ke apa? Ekekeke... Apa-apapun... cintailah sesama manusia seadanya... Janganlah berlebih-lebihan.... Jangan melebihi cinta Allah dan Rasulnya, begitu juga keluarganya sendiri.... :)

    BalasPadam
  2. Betul tu.. Cinta pertama yang perlu ada adalah cinta kepada Allah dan Rasul.

    BalasPadam
  3. Gambar hiasan tuu..siapa wanita di sebelah angah tuuu

    BalasPadam
  4. Cinta yang sejati lahir dari hati yang tulus, hati yg tulus lahir dari mana, siapa yang beranakkan dia?

    BalasPadam

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.