29 Julai 2015

Wordless Wednesday 55 : Disney Movie



You are Never too old for a Disney Movie.

Read more ...

27 Julai 2015

112 gegaran di Ranau sejak gempa kuat 5 Jun



KOTA KINABALU: Sebanyak 112 gegaran, termasuk gempa bumi utama yang berpusat di Gunung Kinabalu pada 5 Jun lalu direkodkan di Ranau sehingga pagi ini. Pengarah Jabatan Meteorologi Sabah, Abdul Malek Tussin, berkata gempa susulan terbaharu berukuran 4.4 skala Richter pada jam 12.10 pagi tadi dikesan kira-kira 7.16 kilometer di timur laut pekan Kundasang dan 10.07 kilometer dari pusat gempa bumi utama berskala 5.9 Richter pada 5 Jun lalu.

Beliau berkata daripada jumlah itu, sebanyak 97 gegaran direkodkan sepanjang Jun, manakala 15 gegaran dikesan pada Julai sehingga pagi ini. "Sebanyak 76 gegaran dapat dirasai termasuk gegaran susulan 4.4 yang direkodkan awal pagi tadi," katanya di sini, sebentar tadi.

Gegaran susulan selama beberapa saat awal pagi tadi turut dirasai di sekitar Kota Kinabalu. 
Read more ...

Cerita #Raya Serba Tak Kena


Assalamualaikum dan salam sejahtera


Ini adalah sambungan kepada cerita hari raya dalam entri tempoh hari. Alhamdulillah, raya tahun ini angah rasa syukur kerana dapat berkumpul satu keluarga bersama-sama. Cuma ada sedikit rasa tak sedap ataupun dengan bahasa mudahnya tak best bila ada kejadian-kejadian yang angah harapkan menjadi, tetapi tidak menjadi.
Angah harapkan raya tahun ini meriah dengan suasana hari raya seperti sebelum ini, tetapi semuanya agak hambar memandangkan hampir keseluruhan Ramadhan angah berpuasa di Shah Alam tanpa seorang pun sanak saudara. Kalau tidak, sebelum ini , angah akan berbuka bersama dan membeli barang-barang persiapan dengan lebih awal. 
 Raya Serba Tak Kena
Salah satu perkara yang patut di beri perhatian oleh orang ramai ialah amalan memberi duit raya. Mungkin di sesetengah tempat amalan ini masih segar dan masih diamalkan, tetapi di sebahagian kawasan, ianya seperti sudah tiada. Mungkin hanya terjadi pada keluarga angah sahaja, di mana seluruh rumah di kampung tersebut yang angah dan sekeluarga bertandang, tiada satu rumah pun yang memberikan duit raya kepada adik beradik angah.
Mungkin angah dah besar, yelah umur dah 20 tahun, tapi adik angah yang baru darjah 6 tak dapat duit raya. Kesian adik angah. Seingat angah, angah masih lagi dapat duit raya sampailah angah habis SPM. Tapi mungkin ada sebab - sebab lain, contohnya masalah ekonomi? 
 Juadah
Juadah raya yang ada pada tahun ini agak tidak menarik. Tapi kalau dilihat balik,semuanya sama seperti tahun lepas. Ada suatu ketika dahulu, ayah angah dan jiran-jiran bertungkus lumus memasak lemang di hadapan kawasan rumah. Ketika itu, riuh dan meriah apabila ramai-ramai berkumpul pada malam sebelum raya. Sekarang, sudah tiada, mungkin kerana semua orang dah merancang untuk pulang awal ke kampung halaman masing-masing.

 Sekian
 
Read more ...

22 Julai 2015

Wordless Wednesday 54 : Distance



Assalamualaikum dan salam sejahtera



"Distance Means Nothing When Someone Means Everything."


Read more ...

21 Julai 2015

Cerita #Raya Pertama


Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Baiklah. Untuk entri kali ini angah nak cerita tentang raya. Ya! Raya pertama sehinggalah raya ke tiga. Boleh dikatakan raya kali ini agak menarik. Berbanding dengan tahun- tahun sebelum ini yang lebih menarik. Mungkin kerana apabila kita semakin membesar, rasa kemeriahan itu semakin pudar.

Raya Pertama

Raya pertama angah boleh simpulkan sebagai hari yang memenatkan. Dalam suasana yang meriah, pagi hari jumaat itu angah bangun awal pagi. Kemudian bersiap-siap untuk ke surau. Dengan pakaian baru, angah rasa bersemangat. Selesai solat sunat , kami sekeluarga bersiap-siap untuk ke kampung sebelah mak angah yang terletak 10 minit sahaja daripada rumah.
Malangnya, perancangan tersebut tergendala sekejap kerana ada jiran yang datang ke rumah. Dalam pukul 11.30 baru dapat pulang ke kampung. Suasananya sama seperti tahun lepas , angah tiada sepupu yang ramai di keluarga sebelah mak angah. Jadi, kemeriahannya hanyalah ada pada keluarga angah sahaja. Seronok jugak bila tak ada sepupu yang ramai. Sebab duit raya akan bertambah jumlah dan nilainya berbanding jika ada ramai sepupu.
Pada tengah harinya, angah dan ayah angah ke masjid untuk solat jumaat. Apa yang angah perhatikan ianya lebih meriah sebab ramai orang. Orang-orang bandar pulang ke kampung, jadi di sini boleh kita lihat pelbagai jenis fesyen baju yang dikenakan pada badan mereka. Warna warni di aidilfitri.
Selesai solat, kami sekeluarga ke rumah saudara mara yang terletak di sekitar kawasan Kulim. Alhamdulillah ,semuanya seronok. Memandangkan tahun ini agah sudah berumur 20, jadi duit raya yang dapat dikumpulkan pada hari raya pertama semakin menurun berbanding sebelum ini. Sangat menyedihkan.
Segala-galanya selesai di waktu petang. Alhamdulillah, semuanya meriah. Dan memenatkan.

Sekian. 
 

 
 
Read more ...

18 Julai 2015

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin #SHRMZDB


Assalamualaikum dan salam sejahtera


Angah ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin kepada semua pembaca blog Diari Jejaka Hangat. Minta maaf dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki. Angah minta maaf jika ada sebarang salahd an silap angah lakukan sepanjang masa angah berblogging ini.

Di kesempatan ini , angah ingin bercerita mengenai persiapan angah untuk raya kali ini. Memandangkan anda boleh lihat betapa sibuknya angah untuk raya kali ini sehingga tak dapat nak update entri untuk beberapa hari kebelakangan ini. Angah minta maaf. Bukannya apa, sebab angah tak dapat nak update entri disebabkan laptop tak berada dekat dengan angah. 

Untuk raya kali ini , angah hanya mempunyai satu baju sahaja. Kerana apa? Kerana baju yang angah beli iaitu jubah (*Seperti di dalam gambar.)  adalah sangat mahal. Jadi , untuk tidak menghabiskan duit dengan lebih banyak lagi , angah memutuskan untuk mempunyai hanya satu sahaja koleksi baju raya untuk raya kali ini.

Masak ketupat? Rendang? Kuih Raya? Sudah tentunya tidak!! Suka untuk angah tegaskan disini bahawa angah bukanlah seorang yang reti memasak. Angah hanya boleh menolong apa yang patut sahaja. Untuk pengetahuan semua , raya kali ini family angah membuat ketupat daun palas. Alhamdulillah , angah reti untuk membalut ketupat tersebut untuk tahun kedua!! Alhamdulillah.

Sekian. 
 
 
Read more ...

15 Julai 2015

Wordless Wednesday 53 : Beauty



"Beauty isn't about having a pretty face. It's about having a pretty mind, pretty heart and pretty soul."

Read more ...

13 Julai 2015

Remaja terlibat kes gaduh di Plaza Low Yat ditahan




Sumber : Sinar Harian


KUALA LUMPUR - Polis menahan seorang remaja lelaki  warga tempatan berusia 22 tahun yang dipercayai terlibat dalam insiden pergaduhan di Plaza Low Yat, semalam.
 
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Zainuddin Ahmad berkata kejadian pada 7.38 malam itu berpunca daripada perasaan tidak puas hati suspek yang ditahan pegawai keselamatan Plaza Low Yat kerana dituduh mencuri sebuah telefon bimbit.

"Pengawal keselamatan bertindak menyerahkan remaja itu kepada pihak polis, lanjutan daripada itu, remaja terbabit menghubungi rakan-rakannya lalu bertindak memukul pekerja di situ dan memecah barang-barang di dalam kedai terbabit yang menyebabkan kerugian dianggarkan bernilai RM70,000," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Katanya polis sedang menjalankan siasatan bagi mengesan rakan suspek yang terlibat dan meminta orang ramai tidak mengaitkan kejadian itu dengan isu perkauman yang menjadi viral di laman sosial.

"Polis tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas terhadap penyebaran berita palsu yang boleh mengganggu keselamatan dan ketenteraman awam mengikut undang-undang yang ada," katanya.
 
Sementara itu, Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Muez Abd Aziz berkata, pihaknya turut menjalankan siasatan mengenai dakwaan terdapat penjualan barang tiruan di Plaza Low Yat.

"Kami menghantar petugas untuk membuat risikan sama ada wujud penipuan oleh penjual atau sebaliknya, sekiranya ada penipuan, maka KPDNKK akan mengambil tindakan lanjut," katanya.

Muez berkata, sehingga kini pihaknya belum menerima aduan rasmi daripada  pengguna berhubung penjualan barang-barang tiruan di plaza itu, namun pemantauan sentiasa dijalankan bagi menjaga hak pengguna agar tidak ditipu.

Sementara itu Pengerusi Biro Aduan Awam Parti Gerakan, Wilson Lau Hoi Keong berkata, insiden pergaduhan itu bukanlah berkaitan isu perkauman, sebaliknya berpunca daripada kes dakwaan mencuri.

Beliau kesal dengan tindakan pihak tertentu yang mengaitkan kejadian itu  sebagai insiden pergaduhan kaum yang menjadi viral di laman sosial.

"Akibat tidak berpuas hati, suspek menghubungi rakannya seramai tujuh orang dan menyerang kedai itu," katanya kepada pemberita dalam sidang media di Plaza Lowyat di sini, hari ini.

Sementara itu, See Ming Ho, 28, pemilik kedai telefon terbabit mendakwa kejadian itu berlaku pada 5.30 petang.

"Lelaki itu berpura-pura ingin membeli telefon jenis Lenovo S860 dengan saya, apabila saya ingin mengambil hadiah percuma...lelaki terbabit telah lari bersama dengan telefon bimbit itu.

"Saya menjerit dan didengari oleh salah seorang petugas (Oppo) dan telah menghalang lelaki itu daripada keluar bangunan," katanya. - Bernama
Read more ...

Senarai Pemenang Giveaway EFG Mega Raya 2015

Salam 25 Ramadhan. Hari ini kami umumkan pemenang #duitraya Giveaway EFG Mega Raya 2015 yang Exchange Feed Group (EFG) lancarkan pada 10 Jun sehingga 9 Julai. 

GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015
Serlahkan kejelitaanmu dengan Helenz Signature

Pemenang SEO Giveaway EFG Mega Raya 2015

1. http://tengkubutang.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html (RM300)
2. http://www.blogparihh.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html (RM200)
3. http://suriaamanda.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100_25.html (RM100)


Pemenang #duitraya Giveaway EFG Mega Raya 2015 (RM100)

47 - AMY J
http://www.amysyeera.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
48 - NOOR NAJWA
http://muslimahsejati96.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
50 - MIRABEADS AZIE
http://www.azirahman.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
52 -ZAIDALIFAH HUSSIN
http://kumahuitu.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
54 - ENGKU MUZAHADIN
http://engkumuzahadin.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
61 - AKULA
http://anakbonda.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
66 - UMMUL AZKEE
http://housewifearts.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html

128 - SAYE NIZA
http://nizatuangcerita.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
129 - RIANA LITTLE CUTTIES
http://rianalittlecuties.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html

170 - LELA NURJATI
http://leylanurjati.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
Kepada semua pemenang di minta whatsapp mommy irra 0133560192. Berikan detail
-url blog
-nama
-no akaun maybank/cimb
-email
Lagi cepat korang beri detail, lagi cepat korang dapat duit raya.



Terima kasih kepada semua penyertaan (SENARAI PESERTA) , semoga berjumpa lagi di tahun hadapan.


Terima kasih kepada penaja UTAMA:

Selamat hari raya maaf zahir batin!

Read more ...

#Cabaran20Hari Menu Wajib Pagi Raya


Assalamualaikum dan salam sejahtera


Menu Wajib Pagi Raya

Untuk pagi raya , apa yang perlu ada ialah KETUPAT DAUN PALAS. Sememangnya dah jadi tradisi dalam keluarga angah untuk sediakan ketupat pada hari raya. Bila ada ketupat sudah tentunya wajib ada rendang. Mak angah akan sediakan dua jenis rendang iaitu rendang ayam dan juga rendang daging.
Bila angah balik ke kampung, buakn sahaja ketupat yang disediakan tetapi ada juga kadang-kadang laksa, mee kari dan juga lain-lain. Sememangnya hari raya pertama merupakan hari untuk memakan apa-apa sahaja. 
Sekian
Read more ...

12 Julai 2015

#Cabaran20Hari Aktiviti Di Pagi Raya



Assalamualaikum dan salam sejahtera


Aktiviti Di Pagi Raya

Untuk hari raya , angah pernah mengalami dua keadaan. Pertama, angah berhari raya pertama di kampung , yang kedua pula angah berhari raya pertama di rumah.


Hari Raya Pertama Di Kampung

Apabila di kampung, aktiviti pagi raya ialah bangun pagi. Kemudian, bersarapan. Sementara pagi masih awal, memang akan rasa awkward, sebab hari sebelum itu, tak boleh bersarapan. So ianya macam janggal sedikit. Lepas bersarapan, mandi dan kemudian memakai pakaian hari raya. Pernah suatu ketika , baju raya angah tak siap. Di bahagian butang baju melayu, mak angah tak sempat nak siapkan. Walaubagaimanapun angah tetapi nak pakai juga baju tersebut.
Kemudian , angah akan ke surau ataupun masjid untuk solat hari raya. Selepas selesai solat, bermulalah sesi bermaaf-maafan di rumah bersama sanak saudara. Zaman kecil, angah lebih memikirkan duit raya berbanding sesi bermaaf-maafan. Ketika bermaaf-maafan bukan sahaja salam dihulur tetapi juga duit raya. Selepas itu , angah akan berjalan-jalan dengan adik beradik, mengutip duit raya di sekeliling kampung sehinggalah kutipan yang diterima sudah cukup.

Hari Raya Pertama Di Rumah

 Bila beraya di rumah sendiri, suasana yang lain. Tapi bila dah banyak kali, ianya seperti dah menjadi kebiasaan. Di rumah, angah akan bangun awal, itupun jika ada yang kejut. Kemudian, bersarapan dan bersiap-siap untuk solat di surau yang terletak berdekatan dengan rumah. Habis solat, sesi bermaaf-maafan. Lepas itu, terus balik ke kampung yang terletak hanya beberapa minit sahaja dari rumah. Sejak angah tinggal di rumah yang baru iaitu ketika 2006, boleh dikatakan hampir setiap tahun beraya di rumah dahulu kemudian baru pulang ke kampung.
Lepas itu , mungkin di waktu petang ataupun pada tengah hari, akan bertolak ke kampung satu lagi yang terletak di Jitra. Kampung yang pertama di Kulim. Sememangnya begitulah rutin harian angah pada hari raya pertama. 
 
 Sekian

Read more ...

Kata Kunci ( Keyword ) 11.7.2015



Assalamualaikum dan salam sejahtera


Entri analisis keyword ataupun kata kunci kembali lagi. Untuk pengetahuan anda semua , angah mengambil data-data ini daripada akaun Nuffnang. Mengikut pemerhatian angah setakat ini , banyak juga entri-entri lama yang kembali menjadi hits. Alhamdulillah.





Entri yang dihasilkan untuk #Cabaran20Hari . Alhamdulillah. angah tak sangka kata kunci yang melekat ialah berkenaan air. Rupanya melalui entri ini, mengenai cara angah bersahur dengan paling ringkas. Hehe.




Entri pada tahun lepas , iaitu pada september 2014. Di mana ketika itu sedang hangat mengenai rancangan realiti tv iaitu Super Spontan. Apa yang menjadi carian oleh orang ramai ialah berkenaan diari super spontan 2014.






Wow!! Entri yang dihasilkan pada tahun 2013! Melekat sehingga ke hari ini. Entri mengenai ragam manusia  dan juga kucing. Mengenai gambar-gambar kucing.






Salah satu entri yang mendapat perhatian pada masa sekarang ini. Entri yang dihasilkan setelah angah mencuba produk Ephyra itu sendiri. Entri ini dihasilkan ketika angah menyertai pertandingan produk tersebut di sebuah blog terkenal.








Entri yang ditulis ketika di pertengahan tahun lalu. Di mana ketika itu angah sedang mencari jubah untuk dijadikan koleksi ketika di hari raya. Alhamdulillah,  untuk tahun lepas angah telah memakai jubah yang cantik.




Antara entri yang menjadi carian orang ramai ketika ini. Berkenaan kenapa tidak boleh tidur selepas subuh. Entri yang dihasilkan ketika di bulan Mac tahun ini. Anda boleh lihat sendiri di dalam entri tersebut .




Sejak entri ini dihasilkan, boleh dikatakan entri ini masih lagi berjaya mendapatkan pembacanya. Boleh disimpulkan bahawa setiap hari akan ada ramai pembaca yang membaca entri ini. Itulah penangan kisah seram.




Ketika sedang hangat isu GST dan juga isu Mawar Rashid , angah juga tidak terkecuali untuk mencuba hasilkan entri mengenai beliau. Alhamdulillah , entrinya masih lagi menjadi hasil carian orang ramai.





Entri mengenai juara pertandingan yang menjadi bualan ramai. Walaupun tiada peserta daripada negara Malaysia yang menonjol, tetapi rancangan tersebut berjaya menarik minat angah untuk menontonnya.






Kisah seram sekali lagi menjadi carian orang ramai. Sememangnya orang Malaysia secara keseluruhannya sangat suka akan cerita seram.
Kesimpulannya :-

Terima kasih diucapkan kepada anda yang sudi datang ke blog ini. Sama ada datang daripada hasil carian anda di laman web carian ataupun melalui blog-blog lain. Terima kasih.



Read more ...

11 Julai 2015

Ranking Alexa 11.7.2015


Assalamualaikum dan salam sejahtera


Alhamdulillah. Angah gembira apabila melihat ranking terbaru blog ini. Setiap hari menunjukkan peningkatan yang positif. Alhamdulillah. Syukur. Semuanya ialah hasil daripada entri-entri yang dihasilkan yang mendapat perhatian anda semua.

Global Rank

867,692 

Rank in Malaysia 

9,773
Alhamdulillah. Walaupun di bulan 7 angah agak sibuk dengan kerja-kerja study, tetapi blog masih belum diabaikan. Mungkin angah tak dapat nak menghabiskan masa yang banyak pada blog tetapi angah akan pastikan setiap hari akan ada entri yang diterbitkan.

Sekian 
 



Read more ...

#Cabaran20Hari Gambar dan Ucapan Raya


Assalamualaikum dan salam sejahtera


Ucapan Hari Raya



Selamat Hari Raya Aidilfitri diucapkan kepada semua umat Islam secara amnya , dan kepada semua blogger di luar sana. Di sini , angah ingin meminta ampun dan maaf dari hujung kaki sehingga ke hujung rambut jika angah ada membuat salah dan silap. Sememangnya manusia tidak dapat lari dari membuat salah.
Gambar di atas ialah ketika hari raya pada tahun 2012. Kurus kan angah ketika itu , dibandingkan dengan sekarang , angah sedikit berisi. Anda boleh lihat pada jari kakak angah, ada inai bukan? Itulah tradisi adik beradik angah. Tapi sekarang angah dah tak pakai inai. Hehe

Sekian. 
 


Read more ...

10 Julai 2015

#Cabaran20Hari Memori Raya 90an Atau Zaman Kanak - Kanak

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Cabaran kali ini berkenaan memori raya ketika zaman kanak-kanak. Bila difikirkan , banyak cerita dan kisah-kisah menarik yang bermain di minda.

Cerita Pertama 

Zaman angah kecik , bila raya pertama , angah dengan kakak angah akan pergi ke setiap rumah yang ada dalam kampung angah. Memang seronok, bila pergi rumah orang , perkara pertama yg difikir ialah duit. Bila ada yang bagi duit raya RM0.50 , merungut. Sebab orang ramai yang bagi RM1.00. 
Last angah pergi raya jalan-jalan dengan adik angah time angah darjah 6. Boleh angah jumpa dengan sorang budak kampung tu , pastu jalan sama-sama. Dah la tak kenal. hehe. Tapi makin lama , angah dah tak dapat nak rasa pengalaman tu dah. Sebab dah besar kan.. 


Cerita Kedua 

Bila tiba malam raya , memandangkan angah seorang sahaja lelaki dalam adik beradik , maka angah ikut apa yang adik beradik angah selalu buat iaitu memakai INAI. Bila difikirkan balik, malu jugak bila lelaki pakai inai. Bila malam raya , lepas buka puasa, rehat kejap , lepas tu terus memulakan sesi memakai inai. Kalau dekat kampung , selalu yang akan tolong pakaikan adalah ibu sedara angah.
Masa petang tersebut, angah dengan adik beradik kena cari daun pokok inai , lepas tu carikkan daun ke dalam besen. Bila dah banyak, baru blender. Lepas tu tunggu lepas berbuka baru pakai. Bila dah pakai , jari sememangnya dah tak boleh digerakkan. Kononnya , dalam adik beradik angah, siapa yang paling merah inainya, dialah pemenang. Gigih semua tak nak basuh tangan sampailah pagi esok. Hehe. 


Cerita Ketiga 

Dulu , tima angah darjah, bila balik kampung , setiap malam akan main bunga api dengan mercun. Tok dengan tokwan angah akan cari batang kayu yang panjang, lepas tu cucuk kayu tersebut di sekeliling rumah. Bila lepas berbuka , angah dengan mak sedara akan pasang pelita yang dinyalakan menggunakan minyak tanah. 
Lepas tu , terus boleh main bunga api , mercun. Adalah beberapa kawan-kawanangah dekat kampung tu datang main mercun sama-sama. Pernah suatu hari , malam raya , angah main mercun lepas tu, demam. Something wrong. Sebab main mercun terus demam, mungkin angah main sampai lewat malam.
Sekarang, dah tak ada dah suasana macam tu. Tok angah dah meninggal. Manakala tokwan pulak sakit. Dekat rumah kampung angah dah takda budak kecil melainkan adik angah yang dah darjah 6. Memang nak main mercun lagi? Sebab tu angah suka zaman kecil-kecil dahulu. 
Sekian. 
Read more ...

9 Julai 2015

#Cabaran20Hari Kuih Raya Paling Best

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Cabaran untuk hari ini ialah bercerita mengenai kuih raya paling best. Baiklah untuk cabaran ini , angah akan membuat senarai ranking kuih yang paling angah suka.

Kuih Samprit

Kuih Samprit atau dengan ejaan lain Semperit merupakan kuih yang paling angah suka. Bila tiba hari raya , mak sedara angah akan siapkan beberapa balang kuih samprit dan salah satunya untuk angah seorang. Boleh dikatakan stock samprit akan dihabiskan oleh angah. Hehehe. Angah memang suka kuih ni sejak kecil sampailah sekarang.
Sebab rasa yang manis dengan ceri atas tu , memang sedap. Kalau bagi satu balang besar, sure angah boleh habiskan dengan masa yg cepat. 


Kuih Almond London



Untuk seterusnya , angah suka kuih Almond London. Ye lah , sebab ianya berasakan coklat. Siapa tak suka coklat? Mungkin ada , tapi angah merupakan penggemar coklat tegar. Angah suka almond london yang isinya mempunyai biji badam yang besar. Kadang-kadang ada yang angah pergi rumah jiran , pastu bila makan kuih ni , badam yang ada hanyalah ciput. Sangat tak menyelerakan.

Kuih Siput



Ini merupakan satu-satunya kuih raya yang pernah angah buat. Haha , bukanlah buat , cuma gentel -gentel dengan menggunakan bekas yang disediakan. Memang nak buat simple je. Apa yang angah suka, bila rasa yang pedas pedas dengan crispy. Memang menyelerakan. Sambil tengok cerita-cerita time raya, memang menyeronokkan.

Sekian. 




Read more ...

8 Julai 2015

#Cabaran20Hari Bajet Raya





Assalamualaikum dan salam sejahtera

Bajet Raya

Sebagai seorang yang belum bekerja dan mempunyai pendapatan tetap, untuk setiap kali raya sebelum-sebelum ini bajetnya ditanggung oleh kedua ibu bapa angah. Boleh dikatakan bila tiba musim perayaan , angah tidak akan memikirkan pasal bajet kewangan tetapi lebih kepada memikir berapa banyak kelengkapan yang diperlukan.
 Kebiasaannya, setiap kali tiba hari raya , angah akan memastikan kelengkapan ini cukup :-
Baju Raya  2 Pasang

Kasut Raya

Jika tak cukup , maka raya pada tahun itu angah akan rasakan bahawa ianya sangat hambar. Pernah suatu ketika , baju raya angah hanya siap ketika di pagi raya, nasib baik baju tersebut sempat siap pada pagi tersebut. 

Read more ...

Wordless Wednesday 52 : Today? past?


Assalamualaikum dan salam sejahtera



Don't judge me by my past.
I'm not the past anymore. 
Accept me for who i am because this is me today.


Sekian
Read more ...

7 Julai 2015

#Cabaran20Hari Lagu Raya Pilihan





Assalamualaikum dan salam sejahtera

Lagu Raya Pilihan

Angah mempunyai 2 pilihan di dalam lagu raya yang terbaik. 

Pertama, angah suka lagu yang didendangkan oleh SALOMA iaitu Selamat Hari Raya. Angah suka lagu ini sebab liriknya yang memberi maksud sebenar ketika raya. Boleh dilihat bagaimana raya disambut. Selain itu, melodi dan juga lagu itu sendiri yang ceria membuatkan angah rasa inilah hari raya yang sebenar.

Selamat aidil fitri

Kepada saudara serta saudari
Setahun hanya sekali
Merayakan hari yang mulia ini



Di masa bulan Ramadan
Kita berpuasa hingga sebulan
Pabila Syawal menjelma
Hari raya disambut dengan gembira



(Korus 1)
Miskin kaya memakai baju baru warna-warni
Mengunjungi sanak kaum famili
Sungguh hebat pemandangan di hari raya ini
Tua muda wajah berseri-seri



Selamat hari raya
Pada saudari saudara semua
Marilah dengan gembira
Merayakan aidilfitri yang mulia



Di sana kelihatan
Bermacam kuih ketupat dan rendang
Mintak bu kuih sepotong
Saya mahu makan kerna perut kosong



Dam dam dum bunyi mercun
Kanak-kanak segera datang berduyun
Dam dam dum mercun berdentum
Semaraklah hari raya ini tahun



(Korus 2)
Maafkanlah jika ada terlanjur perkataan
Diharap supaya jangan disimpan
Kuberdoa selamat panjang umur murah rezeki
Semoga Tuhan akan memberkati



Selamat hari raya
Hari untuk kita bersuka ria
Selamat mari ucapkan
Untuk kita hingga sampai tahun depan



Selamat hari raya!

Untuk lagu kedua pula, angah suka lagu dendangan Dato Siti Nurhaliza iaitu Sesuci Lebaran. Mengapa? Sebab ianya merupakan lagu yang malar segar. Maksudnya sampai sekarang masih lagi segar menjadi ingatan orang ramai. Bila tiba ketika musim raya, pasti lagu ini akan berkumandang.


 Sesuci... di hening subuh sunyi

Sesuci... terdengar nurani
Sesuci... salam untuk Ilahi
Bagaikan memanggil insafi pada diri



Lebaran... terasa kesayuan
Lebaran... takbir bersahutan
Lebaran... memuji keagungan
Bergema suara syukuri nikmat Tuhan



( korus )
Hiasi diri indah
Riangkan hati gundah
Bersihkan jiwa... sesuci lebaran
Agar sempurna amalan
Berdoalah insan
Di pagi raya
Moga-moga terampun dosa



Pohonlah ampun maaf
Kepada ibu bapa
Sahabat dan sanak saudara
Sama sama kita gembira



Bermesra tua muda
Bantulah miskin hina
Menyambut hari mulia
Sama sama kita gembira




Read more ...

6 Julai 2015

Lyrics & Chord : Siti Nurhaliza – Terbaik Bagimu




Siti Nurhaliza – Terbaik Bagimu Lyrics & Chord


Intro: Em Am D G C Am F# B7
Em Am D G
Rasaku kamu ada
C Am B7
Di setiap sedih juga senangku
Em Am D G
Rasanya kamu sudah
C Am B7
Menjadi bintang terang hidupku
Chorus
Em Am
Masih kurang rasaku
D G
Mencintai hati mu
C Am B7
Ingin aku jadi terbaik bagimu
Em Am
Masih kurangkah aku
D G
Menyayangi hatimu
C Am B7
Mahu aku mengganti setiap sukarmu
Em
Dengan tenang
Am D G C Am F# B7
Em Am D G
Rasaku kamu ada
C Am B7
Di saat senyum juga tangismu
Em Am D G
Rasanya kamu sudah
C Am B7
Jadi yang terbaik bagi aku
Ulang Chorus
C B7 C B7
Ulang Chorus

Terima Kasih 
Read more ...

5 Julai 2015

#Cabaran20Hari Kenangan Terawih Di Surau Masa Zaman Kanak-Kanak





Kenangan Terawih Di Surau Masa Zaman Kanak-Kanak


Ketika sekolah rendah
Ketika angah kecil dahulu , angah tinggal di Kuarters Polis di Kuala Kangsar, setiap malam akan diadakan solat terawih di surau. Tetapi sedih untuk angah nyatakan di sini bahawa angah lebih suka untuk mengambil makanan moreh daripada menyertai solat. Ketika angah kecil, ibu bapa angah akan bersolat bersama jemaah yang lain manakala angah dan kakak angah akan tunggu sehingga selesai, dan kemudiannya baru mengambil moreh.
Ketika sekolah menengah
Ketika di sekolah menengah, solat terawih di masjid sekolah mempunyai pengalamannya yang menarik. Selepas sahaja berbuka puasa di dewan makan, dengan perut yang penuh dengan makanan , semua orang akan ke masjid dan solat. Cuba anda bayangkan apabila solat dengan makanan yang penuh? Kemudian apabila hampir selesai solat terawih, ramai-ramai akan ke bahagian pintu besar masjid untuk mengambil bungkusan moreh. Ada ketikanya berebut-rebut sehingga makanan itu habis.

Sekian. 

Read more ...

Lyrics & Chord : Akim and The Magistrate – Potret




Akim and The Magistrate – Potret Lyrics & Chord


Capo On 1st
Intro: Am Dm
Am F E
Am Dm
Terangi malamku dengan syair indahmu
Am Dm
Menenun kasih dalam sepi yang terasing
F Bdim7 E
Saat kau pergi, lemasku bila tiadamu
Am Dm
Jauh terbawa lukisan hatimu
G C
Hilang mencari di mana kau pergi
F Dm
Tinggal aku menahan luka ini
B E
Sampai harus ku pergi
Am Dm
Engkau bagaikan bintang-bintang di angkasa
Am Dm
Hanya mampu melihat kamu yang terbiar
F Bdim7 E
Walaupun sakit, walaupun pedih tak berdaya
Am Dm
Berjalan tenang menghampiri persisiran
Am Dm
Melakar namamu di sisi pasir pantai
F Bdim7 E
Pastinya hilang, tidak rasaku kepadamu
*
Am Dm
Jauh terbawa lukisan hatimu
G C
Warna pelangi hiasan terindah
F Dm
Hati ini tak akan terbahagi
B E
Sampai harus ku pergi
F Am C Bdim7
Solo: F Am C Em
F G
Menuju aku kepadamu
Am
jadi satu
F Bdim7 E
Meraih kasih kita
Ulang *

Terima kasih 
Read more ...