4 Ogos 2015

10 Bangunan Tertinggi di Asia

Assalamualaikum dan salam sejahtera

10 Bangunan Tertinggi di Asia
Baiklah, hari ini angah nak kongsikan dengan anda, senarai 10 bangunan tertinggi di benua Asia. Adakah menara berkembar petronas yang dibanggakan oleh rakyat Malaysia masih berada dalam carta?Sama-sama kita saksikan.

10. Dream Dubai Marina



Pembangunan Dream Dubai Marina dimulakan pada 2007  dan selesai pada awal tahun 2014, yang terletak di Dubai Marina, Dubai, UAE. Bangunan 432-memiliki 101 tingkat, 32 digunakan untuk hotel lima bintang , yang lain digunakan untuk apartmen dan juga restoran.

9. Guangzhou International Finance Center


RIBA menjadi pemenang struktur bangunan yang dirancang oleh Wilkinson Eyreselesai pada tahun 2010 dengan masa pembinaan selama lima tahun, memiliki tinggi 438,6 meter, 103 bangunan bertingkat memiliki ruang pejabat, pusat mesyuarat dan hotel. Pencakar langit ini juga dikenali sebagai 'Guangzhou West Tower', yang terletak diZhujiang Avenue West di Distrik Tianhe Guangzhou, Guangdong, China.

8. Kingkey 100




Sebuah bangunan pencakar langit di negeri Shenzhen, Guangdong, China dikenal sebagai Kingkey Finance Center Plaza. Pembangunan projek dimulakan pada tahun 2007 selesai pada pertengahan 2011. Menara ini pada dasarnya digunakan untuk kelas bisnes, dari tingkat 100 hingga tingkat  68  digunakan untuk ruang pejabat, 32 tingkat yang lain digunakan untuk  hotel enam bintang, dan beberapa restoran.Ketinggian bangunan ialah setinggi hingga 441,8meter. 

7. Zifeng Tower


Pembinaan bangunan yang memiliki tinggi 450 meter terletak di Nanjing, Cina, dikenal sebagai Greenland Square Zifeng Tower, sebelumnya Nanjing Greenland Financial Center. Bangunan ini terdiri daripada 89 lantai yang digunakan untuk pejabat, hotel,bilik mesyuarat dll bangunan dimulakan pada tahun 2005 selesai dalam lima tahun. 

6. Petronas Towers


Menara Berkembar Petronas yang terletak terletak di Jalan Ampang Kuala LumpurMalaysiaMemiliki tinggi 452 meter dari permukaan yang mempunyai  88 tingkat. Menara serbaguna ini digunakan untuk bisnes, hotel, dan Bank. 

5. International Commerce Centre


International Commerce Centre di Hong Kong juga dikenali sebagai bangunan tertinggi di Asia. Bangunan tertinggi 484 meter  memiliki 118 tingkat yang dimulai pada tahun 2002, selesai pada tahun 2010. Tower ini  cukup  menarik bagi pelancong. Seperti nama bangunan ini  sememangnya bangunan ini digunakan untuk perdagangan sebagai pusat kewangan. 

4. Shanghai World Financial Center


Masih di China, kali ini adalah The Shanghai World Financial Center sebuah bangunan pencakar langit super tinggi ditempatkan di Pudong Shanghai, awal pembangunan dimulakan pada tahun 1997 dan selesai pada awal 2008 Banyak pusat beli belah popular, hotel, restoran, dan ruang mesyuarat yang terdapat di Park Hyatt Shanghai Grand Hyatt Shanghai Jin Mao Tower. memiliki tinggi 492 meter serta  101 tingkat.

3. Taipei 101


Taipei 101 merupakan bangunan yang telah dikenali sebagai Bangunan tertinggi di dunia sehingga tahun 2004 . Bangunan Hijau juga disebut sebagai TaipeiWorld Financial Center. Bangunan yang memiliki tinggi 509 meter dan 101 tingkat di dari atas muka bumi. Kebanyakan struktur modern dimulai pada tahun 1999 dengan masa 5 tahun dan berakhir pada tahun 2004, penggunaan dinding kaca dan lantai glazy membuat bangunan ini sungguh  menakjubkan bagi seluruh dunia, sebelumnya digunakan untuk pejabat komersial. 

2. Abraj Al Bait


Abraj Al-Bait Towers, juga disebut sebagai Mekah Royal Hotel Clock Tower, tinggi 601meter bangunan super tinggi mempunyai 120 tingkat, serta memiliki 'jam terbesar di dunia', bangunan hotel kedua tertinggi  di dunia dan bangunan tertinggi ketiga di dunia,digunakan untuk tujuan sebagai hotel terutama untuk warga Muslim yang mengerjakan umrah dan juga haji. 

1. Burj Khalifa 


Bangunan pencakar langit tertinggi di Asia dan dunia iaitu Burj Khalifa terletak di Dubai, UAE. Bangunan yang memiliki ketinggian setinggi 829 meter , dengan tingkat sebanyak 163 dan 2 kolam renang tertinggi. Pembinaan dimulakan pada tahun 2004 dan selesai pada tahun 2010 memiliki Struktur mixed use berisi 30.000 rumah, sembilan hotel dan 7 menara apartmen di dalamnya. Burj Khalifa diakui seluruh dunia sebagai bangunan yang paling menarik, menyenangkan dan patut dikunjungi para pelancong.

5 ulasan:

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.