2 Oktober 2016

Apa Itu Karbohidrat?



Karbohidrat merupakan satu kemasan dari tenaga suria yang digunakan oleh semua kehidupan di bumi ini. Karbohidrat dibentuk melalui fotosintesis, yaitu sebuah proses gabungan yang melibatkan air, karbon dioksida dan pigmen hijau klorofil untuk menangkap tenaga suria. Hasil yang dikenali9 dengan nama glukosa (karbohidrat sederhana atau gula).
“Carbo”artinya karbon dan “hydrate” artinya air. Karbohidrat secara hampir exclusif hanya terdapat pada makanan nabati ( makanan nabati merujuk kepada makanan yang terdiri dari sayur-sayuran, biji-bijian, padi-padian, kacang-kacangan, dan buah-buahan)
Sistem pencernaan kita mengolah semua karbohidrat dengan cara yang sama, semua dipecah menjadi glukosa. Darah menyerap glukosa dari usus dan tubuh menggunakannya sebagai tenaga.

Menurut jenisnya karbohidrat dipecah menjadi dua:
1. Karbohidrat sederhana, menunjuk kepada gula (termasuk glukosa dan fruktosa dari buah-buahan dan sayuran, laktose dari susu dan sukrosa dari tebu atau gula tebu). 
2. Karbohidrat kompleks menunjuk kepada starch, juga termasuk cellulosa atau serat yang terdapat pada makanan nabati.
Apa hubungannya karbohidrat dengan gula?
Dari penjelasan diatas kita memahami bahawa karbohidrat didalam tubuh akan dipecah menjadi glucose (gula) dan darah akan membawa glucose (gula) keseluruh tubuh kita dan diserap tubuh dan diolah menjadi sebagai tenaga. Jadi gula juga karbohidrat.
Karbohidrat merupakan sumber tenaga yang paling banyak di dunia ini dan karbohidrat memberikan tenaga yang terbaik untuk berbagai fungsi tubuh manusia.Makanan yang menghasilkan tenaga juga boleh di dapati daripada sumber lain seperti lemak, atau protein, tetapi karbohidrat tetap merupakan sumber tenaga yang utama.
Makanan dengan kandungan kadar karbohidrat hampir 100% adalah gula pasir, makin putih warna gulanya, makin tinggi kandungan karbohidradnya.
Bahan makanan berkabohidrat tinggi : Gula, beras, gandum, ubi (semua jenis ubi, termasuk lobak merah), jagung, sagu.
Contoh makanan jadi yang berkarbohidrat tinggi:
Roti, Nasi, Jagung, Gandum, Mie, Bihun,, Kwetiaw,, Bubur, Kentang, Biskuit
Sebenarnya semua jenis sayuran mengandung karbohidrat, tapi karena kandungan seratnya yang tinggi, maka sayuran dimasukkan dalam makanan jenis berkarbohidrat rendah. Serat sendiri adalah karbohidrat juga sebenarnya (mengandung C,H dan O), tapi karena usus kita tidak boleh mencerna serat tumbuhan maka serat tersebut tidak boleh dicerna menjadi gula sederhana oleh usus manusia.
Ini berbeza haiwan seperti lembu, kambing atau lainnya, ususnya mempunyai enzim untuk mencerna serat tumbuhan menjadi gula sederhana. Gula sederhana (glukosa) adalah sumber tenaga bagi tubuh.

3 ulasan:

  1. http://belogs.blogspot.com/ singgah dari Segmen Nak URL Blog #26 Mia Liana

    BalasPadam
  2. https://belogs.blogspot.my/ singgah dari Segmen Nak URL Blog #26

    BalasPadam
  3. info yang bagus ni....

    pssttt.. Terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #26

    Senarai peserta telah di update di http://www.mialiana.com/2016/10/senarai-url-blog-26.html

    - Mia Liana -

    BalasPadam

The author will be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.