2 Disember 2016

Gangguan di Hujung Tahun : Edisi Belajar



Assalamualaikum dan salam sejahtera



Kembali bersua dalam blog ini. Baiklah , kali ini aku nak cerita pasal apa yang akan terjadi dalam hidup aku dalam tempoh masa sebulan yg akan datang. Bukannya apa, aku sekadar nak meluahkan perasaan aku tentang apa yang bakal terjadi.
1. Junior Recital
Junior recital akan berlaku dalam jangka masa seminggu sahaja lagi . Aku perlu membuat persembahan selama 30 minit secara solo di hadapan pensyarah. Sebanyak 3 lagu yang aku akan mainkan. Persiapan aku setakat ini hanyalah 45 % sahaja. Sebab apa? Sebab aku tak ready lagi. Baru berlatih hanya beberapa lagu sahaja. Mungkin sebab sebelum ini aku busy dengan concert composer series.
Perasaan aku sekarang ni , tak berapa cuak sangat. Berbanding dengan diploma recital pada bulan 10 tahun lepas, aku rasa cuak gila time tu. Tapi sekarang , semuanya berbeza. Mungkin kerana pemikiran aku, aku hanya mahu menghabiskan persembahan tersebut. Asalkan habis!  
2. Exam / Kuiz
Rasanya bila semester hanya berbaki 4 minggu sahaja ni , lebih banyak exam dan kuiz akan dijalankan. Memandangkan banyak subjek yang masih belum habis belajar, aku rasa lagi banyak benda nak kena buat. Contohnya macam subjek EWC, GERMAN, RESEARCH.
Semuanya aku rasa belum ada kuiz atau exam lagi. Aduss, bila aku menulis pun dah rasa sakit kepala , belum lagi bila mana nak buat kerja tersebut. Exam pastinya akan ada, untuk subjek german ada lakonan pulak, nak kena hafal skrip.  

 
3. Final Studio Exam
Seperti biasa, setiap semester akan ada studio exam. Dan bila mana final ni , aku rasa macam tak takut sangat, sebab lagu exam adalah lagu yang sama mana junior recital. Jadi, aku boleh jadikan junior recital tu sebagai praktis sahaja.
Cuma satu part yang aku risau gila , scale and the gang. Aku paling fail part tu sejak masuk degree ni. Kalau dengan pensyarah sebelum ni macam oke sikit. Sebab dia bagitau apa yang masuk time exam, tapi kali ni , masa exam baru dia tanya. Mana boleh? 
 
4. Teaching Pedagogy
Aku still berfikir kenapa aku amik subjek ni? Aku ingat subjek ni boleh tolong aku untuk hidup dengan lancar semester ni , tengok-tengok? Sudahlah dapat lecturer yang sangat "baik". Tiba-tiba kena mengajar pulak dalam kelas, aku bukannya amik kos education, tapi performance.
And yang paling aku risau nak cari student tu, mana nak cari budak bawah umur 15 and org tua atas umur 35? Aku mana kenal sesiapa dekat Shah Alam ni. Aduyaiii. 

5. Final Writing Exam
 Yang ni rasanya exam bertulis terakhir aku untuk pengajian ijazah aku. Sebab semester depan dengan semester terakhir dah takda dah paper bertulis. Alhamdulillah. Aku rasa sekarang ni mungkin tak risau sangat sebab masih lambat lagi sebab dijangka exam tersebut pada penghujung disember atau awal januari.

Kesimpulannya,
Kadang-kadang aku rasa sesuatu benda tu macam susah sangat untuk aku lalui. Aku rasa tak mampu , tapi bila dah rasa benda yang kita rasa susah tu sebenarnya kita mampu. Tapi entahlah. Perasaan aku kosong. Fikiran aku hanya tertumpu pada family di rumah. Aku nak hidup di rumah tanpa perlu belajar atau kerja. Hanya goyang kaki di rumah. Boleh macam tu? 

Read more ...