18 Mac 2017

Membeli Barangan Keperluan Clarinet



Assalamualaikum dan salam sejahtera




Menjadi seorang pemuzik bukanlah senang. Tambahan pula apabila kita bermain alat muzik yang memerlukan pertukaran alat ganti setiap bulan atau setiap kali barang kita sudah digunakan. Seperti aku sendiri , aku bermain clarinet , dan clarinet yang aku guna sudah berusia 4 tahun! Sangat tua! 
Beberapa bahagian sudah mula menunjukkan usia tuanya apabila ada bahagian iaitu 'ligature' sudah mula rapuh dah patah. Bermakna aku perlu membeli 'ligature' baru untuk bermain clarinet. 
Image result for Ligature clarinet


Di dalam kotak di atas adalah ligature yang aku beli di kedai muzik yang terletak di Petaling Jaya. Agak jauh juga bagi aku untuk ke kedai muzik, iaitu perjalanan dari Shah Alam ke Petaling Jaya.
Selain itu , pemain clarinet juga perlu membeli dan menukar 'reed' setiap kali jika 'reed' tersebut sudah haus. Kebanyakan pemain clarinet akan membeli terus sekotak reed, tetapi aku hanya membeli beberapa sahaja kerana kekangan wang.  Ianya merupakan perkara penting bagi setiap pemain clarinet. 




Aku hanya membeli 2 sahaja 'reed' untuk semester ini. Mungkin hanya di awal semester, in shaa Allah jika ada wang lebih , aku akan beli lagi di pertengahan semester.


Image result for bass clarinet



Oh , lupa nak beritahu. Aku juga merupakan pemain Bass Clarinet. 'Reed' bagi clarinet biasa dan juga bass clarinet adalah berbeza dari segi saiz. Jadi , aku juga perlu membeli 'reed' untuk bass clarinet. Alhamdulillah.
Aku bersyukur kerana semuanya sudah lengkap. Mungkin ada beberapa lagi perkara yang perlu disediakan tetapi ianya tidaklah sepenting seperti perkara-perkara di atas. Hanya membeli apa yang perlu. 

Sekian. 

1 ulasan:

  1. Dulu join brassband uitm. dapatlah juga merasa main trombone. Tapi nasib baik semuanya dah ada

    BalasPadam

The author will be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.