18 Mac 2017

Ubat Sakit Kulit Psoriasis.




Assalamualaikum dan salam sejahtera



Untuk pengetahuan semua , aku merupakan salah seorang daripada ribuan pesakit kulit psoriasis. Ya , penyakit kulit yang sukar untuk kita lihat dan ketahui. Hanya mereka yang mengalami sahaja dapat merasakan bagaimana mempunyai penyakit ini.
Aku mula perasan akan penyakit ini pada tingkatan 5 , iaitu pada tahun 2012. Sehingga kini , sudah hampir 5 tahun penyakit ini berada di tubuh badan aku. Tetapi , aku bukanlah pengidap penyakit ini secara kronik. Ianya hanya biasa-biasa sahaja. Ianya masih di tahap terkawal.

Sudah pelbagai hospital aku pergi, salah satunya klinik sakit kulit di Kulim , aku di cucuk dan perlu membayar RM300 untuk sekali rawatan. Kemudian perlu membuat rawatan susulan , malangnya kekangan kewangan menyebabkan aku berhenti rawatan di klinik tersebut. 
Seterusnya , aku pergi ke klinik kerajaan , diberikan pelbagai ubat sapu , malangnya semuanya tidak berhasil. Makin teruk jadinya pada permukaan kulit aku. 



Akhirnya aku telah jumpa ubat yang benar-benar serasi. Iaitu ubat seperti di dalam gambar. Ianya hanya terdapat di satu farmasi sahaja iaitu Farmasi Kenangan di Kulim. Jika aku pulang ke kampung halaman , pasti aku akan membeli beberapa stok untuk dibawa ke Shah Alam.
Alhamdulillah , setakat aku menggunakan ubat ini , perubahan dapat dilihat dalam beberapa minit sahaja. Kulit yang berlebihan terus tertanggal. Keesokan harinya keadaan kulit sudah seperti biasa. Tetapi ada satu kelemahan iaitu aku perlu terus menggunakan produk ini.
Jika aku tinggal selama seminggu , keadaan yang sama akan kembali. Kulit kembali menebal dan membuatkan rasa gatal yang terlampau. Apa yang pasti , penyakit ini tidak berjangkit, jadi kepada mereka yang berada berdekatan tidak akan terkena jangkitan penyakit kulit ini.

 Sekian.

1 ulasan:

  1. Semoga cepat sembuh yea. memang psoriasis ni tak boleh nak sembuh, tapi boleh kawal je supaya dia tak lebih teruk kan...

    BalasPadam

The author will be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.