11 Ogos 2017

Resepi Rahsia Kuih Keria




Assalamualaikum dan salam sejahtera


Hari ini aku nak share tentang resepi rahsia kuih keria. Ini merupakan kali pertama aku buat kuih keria sendiri. Kalau sebelum-sebelum ini , aku hanya melihat dari jauh bagaimana ayah dan ibu aku membuatnya. Kali pertama aku melihat proses membuatnya di depan mata sendiri adalah ketika bulan Ramadhan yang lalu.


Bila dah reti buat sendiri , aku rasa lebih berbaloi buat sendiri dengan hasil tangan sendiri berbanding beli di gerai kuih atau pasar malam. Kebiasaannya di gerai di tepi jalan , saiznya adalah kecil , selain itu rasanya pula adalah rasa tepung, sedangkan kita nak rasa ubinya yang lebih.
Bagi aku , aku suka rasa ubi yang lebih berbanding rasa tepung dan juga gula. Sebab apa? Sebab rasa ubinya yang enak. Kalau gula tu hanyalah sekadar rasa manis sedikit sahaja . Tak perlu berlebihan. 4 ketul kuih keria sudah cukup untuk membuatkan aku kenyang.  


Kalau yang anda boleh jumpa di gerai-gerai , kadang-kadang ada yag terlebih gula, ada pula yang terlebih tepung , ada yang saiznya kecil , dan ada pulak yang harganya mahal. Kini , tak perlu risau lagi , hanya perlu buat sendiri di rumah sahaja. Lebih jimat dan lebih ebrkualiti sebab kita tahu apa yang ada di dalam kuih keria tersebut.

Resepinya? Anda nak resepinya? Senang sahaja. Nantikan entri berkenaan resepinya.

Sekian. 



2 ulasan:

  1. Buat sendiri lagi puas makan . Kadang beli ni ada yg keras ..ada yg liat

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu la pasal. yg kat kedai ada yg kureng. buat sendiri lebih puas hati

      Padam

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.